Síce som na @barsatelier o aplikácii Procreate niečo viac už povedala, uvedomila som si, že by bolo skvelé pripraviť Vám aj článok, ku ktorému sa viete stále vrátiť. Povieme si teda niečo o zariadeniach iPad a Pencil, a v tejto časti si tiež prejdeme základy, ktoré sú nevyhnutné pre to aby Váš Procreate fungoval ako má.
S Procreate využívam Pencil 1. generácie a iPad 10.2-palcový 7. generácie so 128GB pamäťou. Vždy si pred kúpou zistite, či Váš iPad podporuje Pencil 1. alebo 2. generácie. Pencil 1. generácie sa nabíja pripojením k iPadu, alebo ku káblu pomocou konektora, ktorý nájdete v krabičke pri manuáli spolu s ďalším hrotom. Viete si tiež kúpiť Paperlike fóliu, avšak Pencil 1. generácie nie je veľmi odolný voči tejto fólii a riskujete obšúchanie plastového hrotu, prípadne dokonca poškodenie samotného kovového hrotu. Samozrejme, všetko je závisí od toho ako Vaše zariadenia používate. Ak chcete iPad využívať na kreslenie, jednoznačne radím priplatiť si pamäť, minimálne na tých 128 gigabajtov. Aktuálny prehľad všetkých zariadení podporujúcich aplikáciu Procreate nájdete na procreate.art/faq.
Poďme teda na samotný Procreate.
Využíva sa jedine a výlučne so zariadeniami Apple. Existuje verzia Procreate, aktuálne 5.2.2. s potrebou operačného systému iPadOS 14.4 a vyššie pre iPad a Procreate Pocket pre iPhone. Cena Procreate pre iPad je približne tých 10,99€, platí sa jednorazovo a žiadne členstvá nemusíte riešiť. Procreate Pocket pre iPhone stojí 5,49€. Samozrejme ale treba brať na vedomie, že s iPhone neviete využívať Pencil.
Nastavenie plátna
Po otvorení aplikácie kliknete v pravom hornom rohu na +, a Procreate Vám automaticky ponúka prednastavené plátna. Avšak, pomocou druhého pluska, vedľa nápisu New canvas, si viete vytvoriť vlastné plátno. Posunutím ľubovoľného plátna doľava viete upraviť vlastnosti plátna. Po otvorení plátna však nedokážete upravovať DPI. Poďme si teda ukázať, ako si vytvoriť nové plátno.
Klikneme teda na plusko vedľa nápisu, a ideme si nastaviť nové plátno. Ako prvé vidíme položku dimenzií, kde si vieme zmeniť výšku, šírku, DPI. Maximálny počet vrstiev sa nastavuje v závislosti od nami zvolených parametrov a DPI.
Za mňa je ideál DPI mať na 300, kým nejdete tlačiť do obrovských rozmerov, nie je potrebná vyššia hodnota. Čo sa šírky a výšky týka, je na Vás aké rozmery potrebujete - viete si vybrať či chcete rozmery zadať v palcoch (inches), milimetroch, centimetroch, alebo pixeloch. Je super naučiť sa jednotlivé pixely vhodné pre sociálne siete, môže Vám to výrazne pomôcť s finálnou kvalitou zdieľaného obrázku. Čím väčšie rozmery a DPI dáte, tým menej vrstiev na kreslenie máte k dispozícii. Treba preto vyberať tieto miery s ohľadom.
!!! Ak začnete kresliť na plátno, DPI zmeniť neviete, iba šírku a výšku.
Čo sa farebných profilov týka, na výber máte RGB a CMYK. Do tohto popravde nemusíte veľmi siahať. V skratke RGB je profil určený pre mobily, tablety, akékoľvek displeje na ktorých Vaša tvorba bude. CMYK je profil vytvorený pre atramentové tlačiarne a hovorí teda o ich spracovaní farieb. Ak ste niekedy plnili tlačiareň, alebo kupovali toner, zväčša šlo práve o 4 farby do tlačiarne - Cyan, Magenta, Yellow, Black. Pri RGB sú farby na obrázku mixované z červenej, zelenej a modrej, zatiaľ čo pri CMYK z farieb vymenovaných vyššie.
Ak viete, že idete tlačiť, využívajte CMYK. Ak si nie ste istí či Vašu tvorbu tlačiť dáte, voľte RGB. Opäť, po tom ako na plátno začnete kresliť, neviete tento profil zmeniť. Samozrejme, nič strašné sa nestane ak budete využívať iba RGB profil. Pri CMYK je však viditeľný rozdiel vo farbe na displeji, napríklad odtiene pleti zobrazuje displej viac do šeda.
!!! Vždy sa opýtajte na mieste kam dávate obrázok tlačiť, aký profil požadujú.
!!! Ale ak sa pomýlite, zhromaždíte všetky vrstvy, viete ich preniesť von z plátna (napríklad s CMYK profilom), vytvoriť nové plátno (s RGB profilom) a vložiť ich doň.
Ako ďalšie nastavenia máte Time-lapse, ktoré zachytáva video procesu Vašej tvorby. Ak si potrpíte na zdieľanie Vášho procesu kreslenia, choďte do Studio quality a 4K kvalite, ak chcete ušetriť miesto a nepotrpíte si na prílišnú kvalitu, stačí Good quality a 2K (kľudne aj 1080p). K Time-lapse sa ešte vrátime o chvíľu.
Nastaviť si medzi Canvas properties tiež viete farbu pozadia v akej Vám vždy otvorí dané plátno, prípadne automaticky skryť pozadie.
Nastavenie vnútri plátna
Keď plátno máme vytvorené, otvoríme si ho a ideme si ukázať všetky základné nastavenia priamo v kresliacom prostredí. Ako prvé začnime preferenciami. Na výber máte svetlé a tmavé rozhranie. Závisí od Vašej osobnej preferencie, pri kreslení cez deň obľubujem svetlé, a večer tmavé. Rovnako ak potrebujem lepšie vnímať kontrast farieb, volím si práve tmavé.
Ďalej máme rozhranie pre ľavákov a pravákov. Od toho závisí na ktorej strane budete mať bočný panel s možnosťami. Čo si ďale rada zapínam je dynamické škálovanie štetca - táto funkcia Vám pri kreslení pomáha aby ste si nemuseli s každým priblížením plátna meniť veľkosť štetca, ale automaticky sa prispôsobí tak aby ste mohli zakresliť väčšie či menšie plochy bez zmeny veľkosti. To si ale ukážeme v inom článku.
Ďalej je dôležitá časť Canvas, kde si viete zapnúť funkcie animačnej asistencie, mriežku, referenčný obrázok, horizontálne a vertikálne prevrátenie, ale aj informácie o plátne. Čo sa animačnej asistencie týka, o tej si povieme v jednom z ďalších článkov, nakoľko ide o pokročilú funkciu. Práve cez animačnú asistenciu si viete tvoriť pohyblivé obrázky, gify a animácie.
Čo sa drawing guide týka, táto funkcia Vám vytvára rôzne typy a farby mriežok, ale aj asistované kreslenie podľa rôznych osí a symetrií.
Poďme sa pozrieť spolu práve na drawing guide. Na dolnom panely máte na výber 2D mriežku, izometrickú mriežku, perspektívu a symetriu. Všade si viete nastaviť priehľadnosť (opacity), hrúbku (thickness) a veľkosť mriežky (grid size). Pri kliknútí na Assisted Drawing pri prvých troch mriežkach viete kresliť iba pozdĺž čiar mriežky čo je fajn ak potrebujete kresliť geometrické tvary alebo obrázky na štýl pixel art. Na hornej farebnej škále si viete zvoliť rôzne odtiene mriežky - ak kreslíte na tmavom plátne, oceníte svetlé farby mriežky, aby ste ju videli. Pri exportovaní samozrejme mriežka na obrázku nezostane.
Symetria Vám pomáha kresliť symetrické obrázky, či už po vertikálnej osi, horizontálnej, podľa kvadrantov alebo radiálne. Pomocou radiálnej napríklad viete vytvárať vločky, pri vertikálnej (zvislej) viete kresliť symetrickú tvár. To čo kreslíte v jednom "sektore" sa Vám identicky premieta do druhého. Ak si odkliknete rotačnú symetriu (rotational symmetry), symetria Vám rotuje podľa danej osi.
V druhej časti článku si ukážeme ďalšie nastavenia ohľadom vrstiev, plátna a referencií.
Úžasný návod a těším se na další díl! Děkuji, že tohle tvoříš ♥️🙌🏻
OdpovedaťOdstrániť