Písal sa rok 2014 keď som začínala blogovať. Vtedy ešte pred Pinterestom vládol We Heart It a Tumblr. A medzi tými všetkými fotografiami čajov Arizona a body mistov od Victoria's Secret boli aj fotografie obrovitánskych zbierok kozmetiky. Akrylové stojany, skrinky plné dokonale uložených produktov podľa značiek. Populárne značky ako M.A.C., Chanel, TooFaced, Benefit, Urban Decay. A to bol môj sen.
Až donedávna.
Keď som začínala so spoluprácami, bola som nezastaviteľná. Prijímala som všetky, bez ohľadu na značku. Veď predsa dostanem produkty zadarmo. Len tak, výmenou za recenziu a fotky. Predtým pre mňa vrchol kozmetiky boli Essence a Balea, a zrazu môžem siahnuť na desiatky iných značiek? Jasné, že to chcem. Jasné, že túžim po kope balíkov plných kozmetiky.
V roku 2019 som bola na svojom poslednom blogerskom evente s dm drogériou. Kopec stánkov rôznych značiek - Dermacol, Make Up Revolution, Essence, Catrice, Trend IT UP, a mnohé ďalšie. Dostávali sme kopec produktov, a v niektorých stánkoch sme si mohli vziať aj vystavené. Na hotelovú izbu som prišla s viacerými preplnenými taškami, neskutočne nadšená.
Mnoho produktov skončilo u mojich kamarátiek, sestry a mamky. Mnoho produktov ale skončilo aj v odpadkoch. Nebolo to možné spotrebovať ani len do polovice. Mať viac ako desať riaseniek používaných naraz? Mať desiatky rúžov, leskov a tekutých rúžov? Mať kopec paletiek plných nelichotivých tieňov? A ďalšie balíky na ceste? V tej chvíli to bol splnený sen, ale vyhadzovať tie produkty po rokoch bola chvíľa istej ľútosti. Zároveň som vedela, že pre zdravie mojej pokožky produkty používať nemôžem.
S postupom rokov sa tento beauty svet ozaj veľmi nezmenil. Pribudla kórejská kozmetika, nové značky, ale hromadenie neprestalo. Podiel viny na tom máme jednoznačne my, tvorcovia. Odporúčame mnoho produktov, každú chvíľu je trend niečo iné. A túžba vlastniť celé "kolekcie" je niekedy ťažká na potlačenie.
V 2014 to boli Baby Lips od Maybelline, v 2022 to boli Juicy Bomb od Essence. V 2014 to bol M.A.C., teraz je to Rare Beauty.
Veľa sa toho vážne nezmenilo.
Sama však pracujem na malých krokoch ako moje návyky zmeniť. Napríklad takto:
― Rozhodujem sa, ktoré spolupráce akceptujem, a ktoré mi za to nestoja
― Evidujem si počet produktov, a ich spotrebu
― Rozdávam produkty, ktoré nepotrebujem
― Prestala som nakupovať, prípadne nakupujem iba nevyhnutné produkty
― Z každej produktovej kategórie mám otvorené iba určité množstvo produktov
― Vzorky a miniatúry mám na cestovanie
― Produkty používam pravidelne po dlhšiu dobu, ideálne do spotrebovania
― Moja skincare rutina je omnoho menšia a jednoduchšia
― Nemám každý deň mnohokrokovú rutinu
― Nerobím si zásoby kozmetiky, či pleťových masiek
Čo sa týka bodu evidovania počtu produktov, sama som si vytvorila vlastnú kozmetickú databázu v Exceli. Mám tam všetky produkty rozdelené na skincare a dekoratívnu kozmetiku, ich počet, zastúpenie značky a kategórie. Hlavne mám však rok odkedy produkt mám, a údaj ako dlho od otvorenia má byť používaný. Ak má dátum spotreby stanovený, mám tam aj ten.
Vidieť odrazu 100 produktov z dekoratívnej kozmetiky a 70 zo skincare bolo pre mňa nepríjemné. Môj aktuálny reálny cieľ je mať maximálne 50 produktov zo skincare a 50 z dekoratívnej. Našťastie sa mi už tak podarilo znížiť tieto čísla triedením, vyhadzovaním či darovaním.
Obrovský problém je však "emočné puto" voči týmto veciam. Či už ide o high end produkt, kedy si ho nechám zo sentimentu. Alebo sa s ním spája nejaká pozitívna spomienka. Bol to darček, kúpila som si ho pri špeciálnej príležitosti,... Jednoducho som sčasti materialistka, a kozmetiku mám rada.
Aké mám teda pravidlá používania kozmetiky?
― Akonáhle sa mi produkt nezdá (vôňou, zmenou farby), vyhadzujem ho
― Zbavujem sa produktu ak mi nevyhovuje (ani na inú časť tela - pleťový gél na telo), ak mi produkt farebne nelichotí
― Neotváram nový produkt, ak to nie je nutné (pre testovanie, nafotenie) - najprv spotrebujem ostatné z rovnakej kategórie
― Ak sa produkt, alebo spôsob nanášania zašpiní a zanesie (napríklad priehľadný gél na obočie, roll-on produkty), vyhadzujem ho
― Snažím sa nepodliehať trendom, aj keď je to miestami veľmi náročné
― Hľadám produktu iné využitie. Je krém zlý na pleti ale skvelý na nohy? Je sérum lepšie na dekolt? Je toner dobrý na pokožku hlavy?
Dokonca si už nepotrpím ani na tom, aby som každý deň používala ráno a večer jednu kopu produktov. Nie, vážne nepotrebujem každý deň rôzne esencie, séra, masky. Niektoré dni si ráno umyjem pleť len vodou. Niektoré dni je moja rutina iba z čistiaceho gélu, krému a SPF.
Mojim cieľom nie je dokonalá pleť, pretože taká neexistuje. Mojim cieľom je zdravá pleť.
Aj keď nám tvorcovia na sociálnych sieťach podsúvajú myšlienku "glass skin", žiadnych pórov, pigmentových škvŕn a vrások. Pleť starne. A starnutiu nezabránime, iba ho spomalíme. Pleť je rôznorodá. Nikdy nebude dokonale zjednotená a hladká. Nikdy. Vážne nikdy.
Podobné platí aj pri dekoratívnej kozmetike. Bohužiaľ, neexistuje produkt, ktorý by vytvoril 100% dokonalú hladkú pleť. Vždy tam bude nejaká nedokonalosť. Vždy to naživo bude vyzerať trošku "horšie" ako online.
Rada dávam tipy a odporúčania na to čo funguje. Milujem testovať nové produkty, nachádzať si nových favoritov. Milujem produktové fotografie, milujem blogovanie. Ale chcem túto moju online prítomnosť zreálniť. Vyberám si projekty, z ktorých môžem niečo odovzdať aj vám. Rovnako si vyberám zmysluplné projekty, v ktorých nie som tlačená hromadiť a masovo produkovať príspevky.
To, že vám odporúčim 4 lesky na pery, neznamená že si máte kúpiť všetky. Aj keby ste si nekúpili ani jeden, je to na vás a je to v poriadku. Ja len hodnotím a popisujem svoju skúsenosť. Ak nejakú produktovú kategóriu nepoužívate, neznamená to že si produkty musíte kúpiť len preto lebo niekto povedal.
A čo mi ešte trošku viac pomáha?
― Odhlásila som sa zo všetkých newsletterov drogérií, parfumérií a e-shopov
― Vypla som si príspevky od ľudí, ktorých síce chcem sledovať, ale ovplyvňujú moje nákupné rozhodnutia najviac
― Do drogérií a parfumérií chodím iba v nevyhnutných prípadoch
― Urobila som si wishlist, miesto toho aby som si produkt hneď kúpila. A hneď vidím, ako ma niektoré produkty po určitom čase už ani nezaujímajú.
― Mám všetko na jednom mieste, v skrinke, aby som videla to množstvo a vedela ho minimalizovať. Do kúpeľne si nosím iba to čo sa chystám aj použiť.
Treba si v tom všetkom vyfiltrovať, čomu budete veriť a čo budete robiť. Ja sama s tým mám problém. Ja sama hľadám rovnováhu v tom všetkom.
Sledujte tvorcov, ktorých obsah vám dáva zmysel. Ktorých obsah vás niečo naučí. Ktorí sú úprimní a reálni, a neboja sa vyjsť "s kožou na trh".
A verím, že časom budem aj ja tvorca, ktorého tvorba dá zmysel.
To čo chcem dosiahnuť mojim profilom a tvorbou je, aby ste dostali pridanú hodnotu. Aby som do tvorby dávala viac seba, viac procesu za tým čo na profile uvidíte. Chcem trošku radiť a pomáhať v produktových fotkách, chcem zdieľať progres. Túžim byť takou vašou online kamoškou, ktorá vidí veci podobne ako vy a nepozerá sa na vás zvrchu ako nejaká "influencerka". Nemienim sa hrať ani na motivačného kouča a tlačiť do popredia toxickú pozitivitu a iba to pekné.
Hromadenie a hranie sa na niekoho iného už ozaj nie je pre mňa. Ukážem vám viac reality. A autenticity.
Komentáre
Zverejnenie komentára